Bíró Szabolcs: Kelet ​oroszlánja ~ Non nobis, Domine 1. ~

A Sub Rosa című nagy sikerű regény fiatal írójának fordulatos új könyve – egy történelmi sorozat első kötete – a magyar história mozgalmas, vérzivataros korszakába vezeti az olvasót. Ott lehet az Árpád-ház kihalásakor, a lovagkirályok aranykorának hajnalán, a rozgonyi csatában és a középkor egyik leghírhedtebb eseményénél, a Templomos Lovagrend máglyára vetésekor.


Fülszöveg:

Miután ​1291-ben, Akkon ostromával a kereszteseket végleg kiszorítják a Szentföldről, Bátor Vilmos templomos lovag huszonhárom év távollét után hazatér Magyarországra – otthon azonban csak a nyomor, a halál és a gyász várja. Párbajban végez húga gyilkosával, majd magához veszi elárvult unokaöccsét. A megkeseredett, kiábrándult férfi védencében, Attilában látja a megszégyenült és erkölcsileg is egyre gyengébb Templomos Lovagrend új reményét: tökéletes és gáncstalan harcost akar nevelni belőle. 

Ám az apródból fegyvernökké, kisgyermekből kamasszá cseperedő fiút hiába igyekszik nagybátyja a helyes útra terelni, Attila túlságosan is vágyik a szabad, zabolátlan életre. 
Amikor Vilmos kardját, az ősi családi örökséget elcsenve titkos párbajt vív, nagybátyja büntetésből több hónapos útra küldi a bukott vándorénekes, Umberto oldalán. 
Ez az út örökre megváltoztatja Attila életét: rablógyilkosokkal harcol, csaknem halálos sebet kap, majd megismeri azt az érzést is, amelyre egy templomosnak még csak gondolnia sem szabad – a szerelmet.


Nagyon sokszor fordultak már meg a kezeim között Bíró Szabolcsnak könyvei, de valahogy mégsem éreztem azt, hogy nekem olvasnom kell tőle bármit is. A fiatal író vendége volt ez év március 8-án a zalaegerszegi József Attila Városi Tagkönyvtárnak, és egy nagyon jó hangulatban telő író-olvasó találkozót követően olvastam el a Kelet oroszlánja című történelmi regényét. Időközben az Athenaeum Kiadónak köszönhetően recenziós példányt kaptam a Liliom ​és vér című könyvből, ami az Anjouk sorozat nyitó kötete. 


2016-ban újra megjelent a Kelet oroszlánja és Az utolsó vörös barát átdolgozott kiadásban, amit a szerző mondatról mondatra újraírt. Én még a 2012-ben megjelent régi kiadást olvastam, de ez is szenzációsan jól megírt könyv, kíváncsian várom az átdolgozott változat olvasását. Addig is fogadjátok szeretettel tőlem a Non nobis, Domine első kötetének az élményeit

Kik is a templomosok? (forrás)
Krisztus szegény lovagjainak nevezték magukat, ezzel is utalva kezdeti szegénységükre és elhivatottságukra. A lovagokat II. Balduin jeruzsálemi király vette pártfogásába, aki Jeruzsálemben, az egykori Salamon-templom egy szárnyát adományozta nekik. Lakhelyük után nevezték őket a Templom lovagjainak, vagy egyszerűbben templomos lovagoknak.

Értékelésem: 5/5 csillag

Könnyed, olvasmányos történelmi regény a Kelet oroszlánja.

Bevallom, korábban nem olvastam történelmi regényeket. Ezzel a kötettel léptem ki újból a komfortzónámból, és újfent nem bántam meg ezt a lépést. Nagyon jót tett egy teljesen más témájú, stílusú könyvet olvasni, mint amit eddig szoktam. Szabolcs írásmódja az első fejezettől kezdve beszippantott a lapok közé. Ezerszer megbántam, hogy nem korábban emeltem le a könyvtár polcáról ezt a példányt. A történet révén megismerhettem a középkori Magyarország véres hatalmi harcait, eljuthattam az ország sorsát meghatározó események színtereire, miközben megismerhettem a templomos lovagrend hanyatlásának hátterét is. Korábbi tanulmányaim során ez nem volt ennyire élvezetes számomra.


Végigkövethettem Attila felnőtté válását, minden ezzel járó buktatójával együtt. Hittem benne, hogy nem dobja el egy asszony miatt mindazt, amit a neveltetése során kapott. A szerelmük örökké élni fog, hiszen Ágnes inkább a Domonkos apácák közé vonult, csak hogy ne kelljen más férfihez hozzámennie édesapja akaratából. 

A könyv egésze a templomos lovagrendbe enged betekintést. Megismerhetjük, hogy egy fiatal mennyi küzdelem és munka árán kerülhet a rend tagjai közé. Rengeteg titok derült ki olvasás közben erről a korról, itt is mindent a hatalom irányít, ha úgy kívánja, még áldozatokat is hajlandó hozni a látszat fenntartása érdekében. Az 1300-as évek nem sokban különböznek a XXI. századtól.  Mai korra is ez a jellemző

Borítószemle: 5/5 csillag

Figyelemfelhívó és korhű képi ábrázolás jellemzi Szabolcs könyveinek a külcsínét. Nem lehet könnyű ennyi egyedi borítót tervezni egy adott korra. 

Ha érdekel a Non nobis, Domine második kötetéről írt véleményem, 
akkor kövesd az Adry olvasósarka Facebook oldalt, és azonnal olvashatod a bejegyzéseimet. 
~ Adry ~


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Roxforti házak története

Borsa Brown: A ​férj prostija

Az internetnek hatalma van! || Csabai Márk: Nem mondhatsz nemet!